اگر در گیلان کرونا نبود چه خبر بود؟ :: ZIBAKENAR

مجله اینترنتی زیباکناری

اگر در گیلان کرونا نبود چه خبر بود؟

  • ۱۰۱۲

با یکدیگر مهربان باشیم تصاویری اختصاصی از استان گیلان و روزهای اخیر زیباکنار را در ادامه مطلب ببینید روز هایی که اگه کرونا نبود همه بجای حبس در خانه هم اینک شروع به خانه تکانی می کردند. و زمانی که شکوفه های سفید آلوچه خبر از آمدن بهار می داد. دلهای مردمانش از ذوق و شوق عید پر می کشید و به استقبال از بهار می رفت

گیلان در وضعیت خطرناک شیوع بیماری کرونا قرا ر دارد و بعد از استان تهران و قم سومین استان ایران است که شیوع کرونا در آن روال صعودی بسیار بالایی بخود گرفته است. و همین امر کافی است تا مردم گیلان در این ایام قبل از عید خانه نشین شوند. همراه ما باشید و گزارشی بهمراه فیلم و تصاویری از حال و هوای این روزهای نقاط مختلف گیلان و زیباکنار را در ادامه مطلب ببینید

زیباکناری گیلان/  12:18:56....... 2020-03-07...... 

چهارشنبه ١٧ / اسفند / ١٣٩٨ خورشیدی

هفته‌های پایانی سال در پیاده‌روها و خیابان‌ها جای سوزن انداختن نبود. مردم برای خرید لباس تازه برای خانواده های خودشان به نزدیکترین بازار محل زندگی خودشان می رفتند و کاسبان و دست‌فروشان هر کدام بساطی را بر زمین پهن کرده و مردم را ترغیب به خرید شب عید می‌کردند،اما حالا بازارهای گیلان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. در شهرها مانند رشت انزلی لاهیجان و آستانه اشرفیه، ماسال، تالش، آستارا و شهرستان ها از شهرها تا روستا های بزرگ و کوچک همه در در سکوت کامل به سر می‌برند و دیگری خبری از جنب‌وجوش و شوق روزهای پایانی اسفندماه نیست. حتی بازارهای هفتگی گیلان نیز تعطیل شده است . البته کسادی بازار تنها به برگزاری بازارهای هفتگی گیلان ختم نمی‌شود ، این‌روزها کافی است سری به پاساژها و مراکز خرید بزنیم آن موقع خواهیم دید که خبری از مشتری نیست.

سال گذشته در روزهای آخر سال وقتی به سراغ فروشندگان و دست‌فروشان می‌رفتیم، از کسادی کارشان گله داشتند و گرانی را مانعی برای خرید بیشتر مشتریان می‌دانستند. اما حالا دیگر ماجرا بسیار متفاوت-تر از سال گذشته شده، و فروشندگان حالا به همان بازارکساد پارسال هم قانع هستند. این‌روزها که کنار خیابان ها بساط دستفروشان شب عید همه جا دیده می شد همه برچیده شده است.

در این میان وقت همه متهم ردیف اول کسادی بازار عید امسال را کرونا معرفی می‌کنند. سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش چشمگیر مردم برای مراجعه به بازار و در نتیجه رکود و سکوت سنگین کسب‌وکارها شده است و اوضاع شب عید را برای کاسبان زهر کرده است. حالا چالش رکود دست به گریبان کاسبان و خرده‌فروشان نیز شده است. برای پی بردن به وضعیت بازار شب عید کافی است سری به خیابان‌هایی که محل دستفروشان بوده بزنیم و چگونگی شرایط بازار را جویا شویم، قطعا خواهیم دید که کاسبان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. به هر شهر و روستای استان گیلان که پای بگذاری همچون شهر مردگان ساکت و خلوت است تمام رستوران ها قهوه خانه ها ساندویجی و... تعطیل شده است و فقط تعداد محدودی سوپرمارکت دیده می‌شود که مشغول به کار هستند در همین راستا به سراغ تعدادی از کاسبان محلی در زیباکنار لشت نشاء و رشت رفته ایم و وضعیت موجود در بازار شب عید را بررسی کرده‌ایم. اسماعیل یکی از سوپرمارکت داران زیباکناری است که در این شرایط سخت مغازه کوچکش را تعطیل نکرده و مشتری های داخل خیابان (ورودی3، شهید مصطفی علی آبادی زیباکنار) برای خرید به آنجا مراجعه می کنند. اسماعیل گلایه از میزان فروشش در روزهای پایانی سال به «مجله خبری زیباکناری » می‌گوید: «ساعت دو بعدازظهر است و انگار نه انگار که کسی در این شهر زندگی می کند، مردم همه از ترس خانه نشین شدند بنابراین در آمدی هم ندارند و هر کسی را هم که برای خرید به مغازه ما مراجعه می کند نسیه خرید می کنن آنقدر این هفته ها نسیه برده اند که مغازه خالی شده و پولی هم برای خرید دوباره آن وجود ندارد و این برای یک کاسب شبیه به فاجعه است. اسماعیل ادامه می دهد سال گذشته اوضاع فروش‌مان خیلی خوب نبود اما باز هم دل‌مان به همان مقدار کم هم خوش بود، در حالی که اوضاع فروش امسال بسیار خراب‌تر از سال گذشته شده و ما نمی‌دانیم چه باید کرد».

 

اسماعیل در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کرونا را موجب کسادی بازار می داند یا خیر، می گوید: «قطعاًشیوع این ویروس تاثیرگذار بوده، بسیاری را از خانواده ها برای خرید از مغازه یک لیست آماده می کنند و یک نفر از اعضای خانواده که با ماسک و دستکش بیرون آمده سریع لوازم مورد نیازشان را می گیرند و به سرعت راست مسیر خانه را در پیش می‌گیرند. البته گفتم نمی‌توان تنها کرونا را عامل این وضعیت دانست، الان وضعیت اقتصادی مردم که بدون کرونا خراب بود و با بوجود این مشکلات و خانه نشینی خراب تر هم شده مردم خیلی از افراد هستند که حتی نمی‌توانند هزینه‌های روزمره زندگی را تامین کنند چه برسد به خرید پوشاک شب عید

و در رشت باور کردنی نیست این موقع از سال که همجا را هیاهوی و سر صدای فریاد دستفروشان پر کرده بود حالا نه خبر از دستفروش و نه خبر از مردمی است که برای خرید عید در رفت آمد باشند سعید دستفروش در شهر رشت در حالی که کیف‌های زنانه را بر روی زمین پهن می‌کند وضعیت کاسبی عید امسال را به‌شدت خراب می‌داند و به «مجله زیباکناری » می‌گوید: خیابان‌ها خالی شده آخه خودت ببین دیگه جن پر نمیزنه همه از ترس کرونا بیرون نمیان بازار رشت خالی از مشتری شده است، دیگر خبری از شور و شوق قبل از عید نیست مردم ترجیح می‌دهند که در خانه‌شان بمانند که البته حق  دارد. ولی ما هم از این سوی ماجرا به عنوان کاسبان باید چه کنیم؟ . مدت‌هاست که دخل‌وخرجمان با هم جور درنمی‌آمد و تمام دلخوشی‌مان به فروش شب عید بود. حالا هم که این لامذهب ویروس کرونا ورد زبان‌ همه مردم شده و ما را از نون‌خوردن انداخته.

خانم مسن  که در بازار زیباکنار در حال پهن کردن بساط‌‌ سبزی خوردن بود ناامید از وضعیت بازار به  «مجله اینترنتی زیباکناری » می‌گویند: «من همیشه اول سر صبح به بازار می آمدم ولی از ظهر برای بساط کردن آمدیم، آخه مشتری در کار نیست و برای همین دیرتر می‌آییم، اما چه آمدنی آخه برار قربان؟ فروش صفر مردم از ترس سبزیجات محلی خرید نمی کنن و از این طرف ما هم الکی ترس از کرونا را هم با خودمان می‌کشیم، بیرون از خانه که تا کار کنیم و بخاطر دو قرن پول خودمان را بیشتر در معرض این ویروس قرار می‌گیریم. معلوم نیست کی قرار است این ماجرا تمام شود.»

 

این تنها بخشی از درددل کاسبانی محلی  بود که به آنها صحبت کرده بودیم اما بازار عید  تنها برای دستفروشان بازار و کنار خیابان کساد نبوده، اکنون مغازه‌ها نیز خالی از مشتری شده و حرف فروشندگانش با کاسبان خیابان یکی است. داریوش، فروشنده مغازه‌ای در انزلی، بازار شب عید را بی‌رمق می‌داند و در این‌باره ایتچنین می‌گوید: این‌روزها خبری از مشتری نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند حتی نمی‌توانی کرایه مغازه را بدهم و مجبور می‌شوم مغازه را جمع کنم.» وی به صحبت‌هایش می‌افزاید: «سال گذشته وضعیت اقتصادی به‌شدت بد بود و کاسبان بهتر از هر قشر دیگری آن را لمس کردند. ما می‌دیدم که عده‌ای تنها نظاره‌گر ویترین مغازه بودند و قصد خرید، یا بهتر است بگوییم توانایی خرید کردن برای شب عید را نداشتند. اما امسال حالا وضعیت خیابان‌ها را خوتان ببینید، حتی دیگر خبری از نظاره‌گران ویترین‌ها هم نیست و شهر در سکوت به سر می‌برد.»

 

تعطیلی رستوران‌ها به خاطر ترس از کرونا

ترس کرونا همه‌گیر شده و حالا گیلان بیش از هر زمان دیگری خلوت و کم ترافیک است. اما خانه‌نشینی افراد تنها مسئله روز نیست، در چنین شرایطی کسب‌وکارها یا تعطیل شده‌اند و یا به فکر تعطیلی افتاده‌اند. رستوران‌ها و اغذیه‌ها یکی از هزاران کسب‌وکاری است که به شدت از شیوع ویروس کرونا و ترس آن آسیب دیده‌اند و آن هم در دورانی که بیشترین میزان درآمد خود را که از طریق مسافران بدست می آورند و معلوم نیست که چه زمانی رونق دوباره به کاسبی‌شان بازگردد. صاحب یک غذاپزی از وضعیت این‌روزهای بازارشان می‌گوید: «مواد اولیه برای پخت انواع غذاها به‌شدت گران شد، همین گرانی کاسبی ما را تحت تاثیر قرار داد. اما با وجود گرانی ما مشتریان خود را داشتیم و می‌توانستیم روزگارمان را بگذرانیم. ولی حالا ماجرا به طور کامل تغییر کرده است، دیگری خبری از سفارش غذا نیست، ترس از کرونا به جان مردم افتاده و آنها ترجیح می‌دهند که تا آرام شدن فضا تمام نکات ایمنی را رعایت کنند. ما هم جزو همان مردم هستیم و دل‌نگران از شرایط پیش آمده، اما از طرفی دیگر تعطیلی کسب‌وکارمان هم دغدغه‌ای تازه‌ای است که بر سر راه‌مان وجود دارد.»

و این پایان ماجرا نیست در این ایام در زیباکنار و جای جای دیگر استان گیلان تمام ویلاها از پیش رزرو شده بودند ولی امسال ویلا دارها هم بازارشان بدجور کساد شده است رضا از زیباکنار به ما می گوید،پارسال این موقع من تا سه روز بعد از سیزده بدر هم ویلای خودم را اجاره داده بودم و هم چندتا از ویلا ها و سوئیت های دوستانم را پیشاپیش اجاره داده بودیم اما امسال هر کسی به ما زنگ زد گفتم دوست عزیز با کمال احترام امسال گیلان مهمان نمی پذیرد باید نکات ایمنی را رعایت کنیم تا ببینیم این بلا کی از گیلان رها می شود. 

نکات ایمنی را دست کم نگیریم

با تمام مشکلاتی که برای کاسبان در شب عید به وجود آمده است ما به کرات می‌بینیم که رسانه-های مختلف تاکید می‌کنند برخی از نکات ایمنی را رعایت کنیم تا بتوانیم با کمترین آسیب این بحران را پشت سر بگذاریم. از مهم‌ترین نکاتی که این‌روزها موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته است خرید از دستفروشانی است که نمی‌دانیم چگونه به اجناس خود دست پیدا کرده‌اند. با اینکه در بازار شب عید دیگر خبری از هیجان نیست اما به نظر می‌رسد که رعایت برخی از نکات واجب بوده و نباید آنها را دست‌کم بگیریم.


 ویدئویی از حال و هوای این روز های زیباکنار ببینید. 


پل زیباکنار استان گیلان  

زیباکنار

 

 

 
  • واقعا اگه این کرونای لعنتی نبود الان همه مردم چی شوقی داشتند زندگی خیلی بی ارزشه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اجاره ویلا در زیباکنار

اجاره ویلا سوئیت و هتل در زیباکنار 

شبی 400 تومان تا 4 میلیون تومان 

موقعیت مکانی عالی 

کنار ساحل و امکانات متفاوت 

جهت مشاوره - هماهنگی و رزرو با ما تماس بگیرید

☎️  09112696859 محسن سعیدپور

ورود